חוויה מהלכת בגליל

שיטוט קל בעיר שפרעם

שיטוט קל בעיר שפרעם

העיר שפרעם (שופר עם) שסנהדרין נטעה בה יתד לעת חורבן ירושלים, מאפשרת למטייל לשוטט בגרעין העתיק שלה ומגלה פתיחות וידדותיות רבה לתייר הישראלי בגליל.
כנסיות ומנזרים, מסגדים, בית כנסת עתיק ומערות קבורה ביזנטיות הם מקצת ממנעמי העיר תוסיפו את המימד הקולינארי ואתם מסודרים.

את הרכב יש להחנות ליד העיריה ומאותו רגע כל האתרים במרחק נגיעה.

הכנסיות – 6 כנסיות ומנזר בלב העיר.
מנזר אחיות נצרת – (גם בית ספר) 7 נזירות מתגוררות במקום ותקבלנה אתכם לסיור במקום. (שימו לב לעמוד המוטבע בחלל הכנסיה בפינת הקיר שמימין, שריד לכנסיה הקדומה יותר שהיתה במקום).
הכנסיה האורטודוקסית – הכומר סמואל זאיד שהיה מוסכניק בעברו ו”עשה תשובה” יקבל את המבקרים ויספר על מבנה הכנסיה. (בימים אלה נסתיימה מלאכת ציור תמשיחי התקרה שנעשתה על ידי אמן רוסי הגר בארץ באופן זמני)
הכנסיה האנגליקנית – הוקמה ב 1873. הקהילה מונה 250 איש בלבד ואתרי הכנסיה משמשים למופעי מקהלות.
הכנסיה היוונית קתולית על שם הקדושים פטרוס ופאולוס משרתת את עיקר האוכלוסיה הנוצרית של שפרעם והוקמה על ידי שליט הגליל דהר אל- עומאר (באמצע המאה ה-18) – כרגע הכנסיה בשיפוצים
הכנסיות הפרוטסטנטית והלטינית – אינן מאור הגולה לביקור….

השוק ובית משפחת נחו’ל – מומלץ לבקר בשוק העתיק, לשבת ב’דיוואן’ (בית קפה) שעדיין נזרקות בו קוביות השש בש על יד זקני השכונה.
באחת הסמטאות, לפתח השוק מומלץ להציץ לביתה של משפחת נחו’ל האמידה שנבנה במאה ה- 19 שבעליו – מנסור נחו’ל היה קונסול צרפת בתקופה העותמאנית וכל מי שנכנס בשעריו היה תחת חסות צרפת.

המסגד – נבנה על ידי דהר אל עומאר – שופץ וקיבל תוספות עם השינוי הדמוגרפי בעיר.
המצודה – מומלץ לבקר במצודה שהפכה למתנ”ס (עולים במדרגות) ונבנתה גם היא על ידי השליט דהר על מנת לו לאבטח את ציר התנועה המרכזי בגליל.

בית הכנסת – לסיום הסיור בגרעין העתיק נכנס ביקור בבית הכנסת הסמוך לכנסיה היוונית קתולית (תזהו אותו לפי המנורה) – מכיוון שסנהדרין בנדודיו ישב בשפרעם מנציח בית הכנסת בכתליו את מקום ישיבתה של קהילת ישראל לדורותיה. עד 1920 ישבו יהודים בשפרעם ולאחר כך נטשו. בשנת 1988 שופץ המבנה וצוערי בית הספר לשוטרים הסמוך לשפרעם מסייעים באחזקתו.
המפתח נמצא בידי המשפחה המוסלמית הסמוכה וניתן לקבלו ולא לשכוח להשאיר תשר. 

מערות הקבורה – מערות הקבורה הביזנטיות ותבליטי אריות, גפנים ושאר מיני עיטורים מצויים בשכונה שמתחת למצודה מרחק 250 מטר מהכנסיה האורטודוקסית – מכיוון שהם נמצאים בחצר פרטית – נא להתנהג בהתאם.

טיול נעים!!! ושבת שלום!!!!
בשבוע הבא – סיור קולינארי בשפרעם….
ובינתיים, אל תשכחו – לא עוזבים את שפרעם לפני שאוכלים את גלידת ה’מסטיקה’ המקומית העשויה משרף עץ אלת המסטיק. (גלידת שפרעם)

Exit mobile version