חוויה מהלכת בגליל

הקסם הקווקזי

הקסם הקווקזי

בית הכנסת של היהודים ההרריים בטירה

במורדות רכסי ההרים שבין הים הכספי לים השחור ומדרום לרוסיה, אי שם בלב הרי קווקאז חיו יהודים המכונים “יהודי ההרים”. קהילות שהרחיקו נדוד כבר לפני אלפי שנים והחלו לקשור גורלן מחדש עם ארץ ישראל עם התפשטות הרעיון הציוני בשלהי המאה ה – 19. הרצל קרא להם מעל בימת הקונגרס הציוני “ה’יהודים הצ’רקסים’, הם כינו עצמם בשם ‘ג’והור’ (העבריים) ואנחנו מכירים אותם בתור היהודים הקאווקאזים.

אכזריות השלטון הסובייטי הילכה אימים בשורות ה’יהודים ההרריים’ מרבית רבניהם נרצחו, אך הקהילות שמרו בדבקות את מסורתם היהודית וכבר ב 1907 מגיעה העליה הראשונה של יהודי קווקאז לארץ ישראל. לאחר מלחמה”ע הראשונה מתחיל קילוח דקיק של עולים לזרום לפלשתינה ובשנת 1926 עולות כמה משפחות על הקרקע עם הקמתו של מושב כפר ברוך שליד נהלל.

בשנות השבעים של המאה העשרים מתחיל זרם עליה גדול מהקווקאז והעדה מתיישבת בריכוזים קהילתיים עירוניים בעיקר בעכו, קריות, טירת הכרמל, אור עקיבא וערי הדרום.

בית הכנסת ‘בית תנחום’ קרוי על שם אביהם של שני אחים מוסקבאים ממוצא קווקאזי, תנחום גיללוף שתרמו את כספי ההקמה ביוזמתו של הרב יעקובוב שבנה גם את בית הכנסת הקווקאזי בעכו..
שביל מרוצף מוביל אל קומפלקס בית הכנסת העשוי אבן ירושלמית ומכיל בתוכו אולם מרכזי, בית מדרש ומקווה והתחושה היא של טיול בארמון מהאגדות…

בית תנחום נחנך במרץ 2003 – העין לא תשבע מהמראה ולא תוכלו לעצור את קריאות ההתפעלות….

ניתן להגיע עצמאית – הכניסה ללא תשלום
רח’ הכלניות 4 טירת הכרמל

רח’ הכלניות 4 טירת הכרמל

ניתן להגיע עצמאית – הכניסה ללא תשלום

Exit mobile version