חוויה מהלכת בגליל

אחרי הגשם והשלג – אל כבישים נסתרים ונופים הרריים

אחרי הגשם והשלג – אל כבישים נסתרים ונופים הרריים

טיול ממונע בחגיגת נופים חובקת גליל, בין כפרים ציוריים, בתי בד וכרמי זיתים. ניסע על כבישים נסתרים, מהים הפתוח אל רכסי הגליל המערבי והעליון. מומלץ לזוגות וגם למשפחות, מתאים לכל סוגי הרכב ובעיקר לימים של אחרי הגשם.

בתוך הוואדי ועד להר
תחילתו של המסלול בכפר ירכא ולכן נרד מכביש מספר 70 ונפנה מזרחה בדרך העולה אל הכפר (כביש מספר 8533(. היישוב מתפתח בשנים האחרונות בקצב מהיר, שיפוליו המערביים הופכים לשכונות של בתי מידות ובשולי הכביש המטפס אליו נפתחו מרכזי קניות בבעלות פרטית המוכרים את כל המותגים במחירים שווים לכל נפש והופכים את הכפר ירכא, בעקר בשבתות, אבן שואבת לחצי מדינת ישראל הרוצה לקנות מוצרי הלבשה והנעלה כמעט בחצי מחיר (למי שאוהב צפיפות – זה המקום).
לכשנסיים למדוד, למשש ולהשוות מחירים, נטפס אל לב הכפר. המעוניינים יכולים להחנות את רכבם ליד בניין המועצה ולבקר רגלית בקברו של “חושי הארכי”, שהיה ידיד נאמן למלך דוד והמסורת טוענת שהוא קבור בטבורו של גרעין הכפר. המקומיים קוראים לו קבר “יוסף הצדיק”.
משם נצא לנחל מג’נונה, הלא הוא נחל בית העמק. בבניין המועצה פונים שמאלה וממשיכים עד סוף הדרך המובילה אל הנחל. הנסיעה בדרך זו כמוה כמסע מדיטטיבי. הנוף משגע, אבל צריך גם להסתכל לאן נוסעים…
בנקודת זו, ניתן “לקפוץ” לביקור במעיין המשוגע, מרחק הליכה של כ- 800 מטר במעלה הנחל (הליכה קלילה – ומלאת בוץ) ואולי לזכות ולראות את הבריכה מלאה.
נחל בית העמק, או בכינויו נחל מג’נונה אוסף אל ערוצו את כל מי הגשם הבאים ממעלהו שבמרחב הר חלוץ. לעיתים שוצפים מימיו ולעיתים גולשים להם במתינות, חציית הערוץ בימי גשם וקצת לאחריהם כמעט שאיננה בעייתית, הדרך עשויה אספלט והנתיב ברור לחלוטין.
אחרי חציית הנחל מטפסים בין הבוסתנים ועצי הזית עד שמגיעים אל הציוויליזציה הקרובה (נקרא לה הפעם כפר ג’ת). הכפר הדרוזי חבוי בין כרמי הזית, רחוק מכל כביש ראשי והמולה, ואם לא היו סוללים דרך ממנו אל הכפר ינוח ומצפה גיתה, לא היינו יודעים על קיומו. בלב הכפר עץ מקודש והשכנים ישמחו לספר לכם על סגולותיו.
הכביש החוצה את הכפר (מספרו 8721) מטפס משפלת החוף אל רכסי הגליל המערבי, בואכה ינוח וכפר ורדים. זוהי דרך נוחה ורחבה ומומלץ לעצור מדי פעם ולהציץ מערבה אל הים ולראות את מפרץ חיפה פרוס כמו על כף יד.
עצירה בכפר ינוח לא תגנוב יותר מחמש דקות של שיטוט בסמטאות גרעין הכפר הדרוזי השמור היטב, הצצה אל שני בתי הבד שבו  ובקבר שייח’ א-שאמס שהיה חומק לבוש בגדי אישה כדי להטיף את תורתו (יש שילוט).
נמשיך לכפר ורדים, מקום ששווה עצירה לטובת התארגנות קלה, אתנחתא במרכז המסחרי, או קפיצה לשוק השבת הסמוך בכפר תרשיחא

בין הזיתים לסמיע
מכפר ורדים נצא לכביש תפן-מעלות (מס’ 854), נפנה שמאלה לכיוון מעלות ואחרי כמה מאות מטרים נרד בפנייה חדה ימינה לכביש אספלט משובש, העובר בתוך החורש. אין לו שם או מספר לכביש הזה, ויש סביבו מחלוקת כלשהי, אך בינתיים (כנראה לנצח) זהו קיצור דרך פופולארי לכפרים סמיע וכיסרא.
ניסע קילומטרים ספורים בין כרמי זיתים עבי גזע, נהנה מקצת נוף, תוך שאנו נוהגים בזהירות ובסבלנות. שכן מחד עלולים אנו למצוא עצמנו משתרכים אחרי טרקטור כבד תנועה, ומנגד עלול להגיח ממול רכב במהירות האור.
ניכנס עם הכביש לשולי הכפר סמיע וניסע בסמטאות (הציצו לחצרות המטופחות) עד לכביש הראשי. כאן אפשר לפנות ימינה ולקפוץ לכיסרא, לפארק הסלעים היפהפה ואפשר לפנות שמאלה ולרדת לפקיעין חדשה ומשם לצומת חוסן ולכביש 89 (נהריה-צפת). 

מחורפיש אל הר אדיר ונופי לבנון
נצא לכביש 89 מזרח ונטפס לכיוון הכפר חורפיש, בדרך מומלץ לעצור על הגשרון הישן החולף מעל נחל כזיב העליון ולראות את המים בזרימתם. גגות חלק מבתיו של הכפר חורפיש מכוסים שלג וארובות תנורי ההסקה מפזרות את ריחו הטוב של חורף גלילי. בכיכר הראשונה  עומד פסלו של סולטאן באשה אל-עטראש, המנהיג הדרוזי, הרוכב על סוסו ומאכלת בידו שהבוקר עוד היה מוקף בטבעת לבנבנה של קרח שטרם הפשיר.
כדי לראות את רכסי המירון המושלגים, מומלץ לעלות להר סבלן בשיאו של הכפר חורפיש ולאחר שתבקרו באחוזת קברו של הנביא שבמקום, עמדו על המרפסת ותראו את כל אשר השלג נגע בו בימים אחרונים – הר מירון, בית ג’אן, הר חירם והר מתת, שנקודות לבנות מעטרות את פסגתם
בכיכר הכפר המרכזית נמשיך מזרחה מאתיים מטר ומיד נפנה שמאלה (צפונה), בין בתי הכפר הצפופים אל כביש סמוי מהעין המתחבר בסופו לכביש הצפון.
אין כמו הכביש הקצר הזה מוקף כתמי השלג הלבנים כדי להשכיח מאתנו את שאון הכרך הגדול, ולכן מומלץ לבוא אליו באיטיות ולאפשר לעין ולנשמה לקבל את המידה הראויה לה של נוף גלילי אמיתי.
סופו של הכביש הנסתר נושק לבתיו של מצפה מתת (שגובהו כשמו בגימטריה – 840 מ’). עם הגיענו לכביש הצפון (מס’ 899), נפנה ימינה בכביש המטפס להר אדיר (יש שילוט). שביל עפר המסומן ירוק ייקח אתכם אל אחת מנקודות התצפית הטובות באזור לנופי הלבנון – מצפור הר אדיר.
הר אדיר יאפשר לכם להציץ אל מעבר לפינה, אל עבר גבול הלבנון מצפון וכמובן תצפית יפה אל הר חרמון המושלג השולט מרום גובהו על הגליל והגולן יחדיו

כמה הולכים ברגל: לא הולכים, נוסעים…
כמה לוקח על השעון: כשלוש שעות עד יום שלם, תלוי באורך ההפסקות.
עונה ממומלצת: כל השנה – מומלץ אחרי הגשם או באביב.
גישה לנכים: חלקית.
עלות: ללא תשלום.
אמנון גופר: טייל, מורה דרך, מחבר ספרי טיולים המתמחה בתרבות הגלילית

Exit mobile version